pada mulanya blog ini dihasilkan untuk perniagaan on9 ss..tp disebabkan kesibukkan bekerja...ss terkejar2 k pejabat pos untuk pos barang...maka ss mengambil keputusan untuk brhenti on9 sale...

blog ini ss jadikan sebagai blog diri ss ja...tempat ss meluahkan segala isi hati ss dikala dilanda masalah...ss tdak brniat untuk mengata,mengeji apatah lg mengumpat sesiapa...ia hanya sekadar tempat luahan perasaan...

ss sbenarnya dhgakan ksih syang seorang ibu..tempat untuk meluahkan perasaan..tetapi allah lbih syangkan arwah...al- fatihah untuk ibu...ss memohon ampun dan maaf seandainya ada mengguris perasaan insan yng mengenali dri ss slama ini...

SEMPOI FRIENDS

rawatan hospital (usaha untuk hamil )

setelah setahun setengah usia perkahwinan kami..aku ambik keputusan untuk memulakan rawatan d hospital...pada mulanya aku hanya k klinik biasa di kepala batas,,,setelah 3 kali temujanji..aku dirujuk k pakar skit puan hospital seberang jaya...

temujanji pertama aku pada 9/5/2012 jam 8.00 pagi....aku diberi buku kuning (buku temujanji ),nurse bka fail baru untuk aku coz aku first time datang ke hospital seberang jaya..dalam file 2 dicatat btir peribadi dri aku...

berat badan aku (86 time 2 ) tinggi aku (157) ...tekanan darah aku normal..

lpas selesai aku just tnggu untuk jmpa doktor...bla dh jumpa doktor tnya serba skit background  fmly aku..dah brapa lama dah kawin?...kitaran period aku..merancang nk anak k? (of course la doktor oiiii......) dia cakap kt aku " ala...muda lg la adik ....." .bg dia aku muda lg..tidak bg aku..aku memang teringin sngt nk anak...

naluri keibuan aku seolah2 memanggil je anak 2....

Kepada yg tiada masalah seperti kami bersyukurlah dan jangan takbur dan take for granted segala nikmat anak yg anda dapat. Apa yg golongan kami hadapi tidak sekadar penyakit di badan tapi penyakit masyarakat yg memandang serong pada pasangan seperti kami terutama aku sebagai isteri. Seolah2 mereka lebih mulia dan aku berdosa. Sedangkan nikmat punya anak itu juga sementara. Esok lusa akan ditarik balik dalam rela atau tidak. cepat atau lambat. Itulah realiti hidup di muka bumi Allah ini...

( petikan ini aku baca dari blog irtiyah dan aku sngat bersetuju dan suka )

lpas 2 doktor 2 cakap kt aku dia nk scan rahim aku....dia cakap x mau scan dkat perut tkot x nmpak..nk scan ikut bawah...alamak!!!!!!!! aku dh mula gelabah bewak dah...doktor nk pastikan sistem peranakan aku mcm na..mula2 doktor 2 letak gel dekat scan 2...sejuk je gel 2....he..he...dia mnta aku rileks ja...buat mcm biasa...sambil dia scan aku tengok monitor...


dia tunjuk rahim aku ..telur aku....alhamdulillah semuanya ok..cuma ada masalah skit dengan telur aku...kemudia aku buat  PAP SMEAR ..semua bnda ni menakutkan kan aku pada mulanya...tp aku beranikan diri...doktor just masukkan alat pap smear..dia mnta aku rileks...dia tekan2 perut...lpas 2..dia guna jari dia sendiri..masukkan jari dia (aku rasa sampai hujung ) kemudian tekan2 lg...lpas 2 dia kata " ok adik..x da masalah " alhamdulillah...aku tanya doktor 2 untuk apa buat pap smear..dia ckp nk tengok ada kanser servik k x..... "ooooo   ....." (dalam hati aku)


lpas selesai semua..doktor bgitau hasil ujian scan tadi.dia tunjuk gambar scan dekat aku...masalah aku..telur aku semuanya sama besar (size sama) so telur x dapat hasilkan benih.sepatutnya telur ada satu yang besar..yang lain kecil semua sama saiz...dalam hati aku tersangat la sedih,tuhan aja yang tau..betapa kurangnya diri aku..ksian suami aku di luar menunggu penuh sabar...mungkin doktor 2 perasaan tengok air muka aku yang sedih...


doktor 2 cakap.jangan risau x da masalah...doktor boleh tolong..x mustahil berat 140kg pn boleh hamil..disebabkan aku muda lagi..dan usia perkahwinan aku pn belum cecah 2 tahun..doktor nk aku usaha sendiri...dia nak aku kurangkan berat badan..dia bg aku target sebulan 1 kg mesti lost...dia mnta aku excersize...


lpas 2 dia bg aku botol untuk isi air mani...dia mnta blan (2/7/2012) suruh hantar air mani k hospital..x boleh lbih 30min ..x bleh brsama 3 hari sebelum 2...(ni nak check sperma cek suami)...selesai sudah...dapat pula tarikh temujanji k2 (8/8/2012)


alat scan rahim:-





















kedudukan bla scan n buat pap smear:-























alat2 ujian pap smear:-




















gambaran dalam semasa pep smear :-




















gambaran masa doktor guna tangan dekat aku :-





















jumpa lagi di entry akn datang.......salam..

No comments:

Post a Comment